Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Μεγαλώνοντας από ένα ναρκισσιστή γονέα..6 αποτελέσματα..

     Η ναρκισσιστική διαταραχή προσωπικότητας είναι μια διαταραχή κατά την οποία το άτομο ασχολείται συνεχώς με τον εαυτό του, νιώθει ότι ε...

Τετάρτη, 28 Σεπτεμβρίου 2016

Στρες..στρες...στρες...

    Οι σύγχρονοι ρυθμοί ζωής έχουν οδηγήσει πολλούς ανρθώπους σε δασκάλους διαλογισμού και γιόγκα και πολλούς ψυχοθεραπευτές να διδάσκουν τεχνικές χαλάρωσεις στους ασθενείς τους. Πολλές φορές το μόνο που χρειάζεται είναι 10-20 λεπτά ηρεμίας και αποσυμπίεσης για να επιστρέψουμε οπλισμένοι με υπομονή στο καθημερινό μας πρόγραμμα, όσο απαιτητικό κι αν είναι αυτό. 
     Σε γενικές γραμμές, όλοι γνωρίζουμε τι είναι ο διαλογισμός και, ίσως χωρίς να το ξέρουμε, όλοι τον έχουμε χρησιμοποιήσει σε κάποια φάση της ζωής μας. Πρόκειται για τη διαδικασία που συγκεντρώνουμε την προσοχή μας σε ένα αντικείμενο ή μια δραστηριότητα (π.χ. στην αναπνοή μας) κι έτσι στρέφουμε την προσοχή μας εσωτερικά. Μέσα από αυτό, το σώμα και το πνεύμα χαλαρώνουν επιτυγχάνοντας πνευματική και φυσική ηρεμία. Το άτομο που διαλογίζεται έχει πλήρη συναίσθηση ότι το μυαλό του σκέφτεται, απλά κατευνάζει την ένταση των σκέψεων. Το να προσπαθούμε να σταματήσουμε τις σκέψεις είναι ένα παιχνίδι χαμένο πρίν  ακόμη αρχίσει. Ας δούμε μαζί μερικά βήματα για να πετύχουμε την πνευματική χαλάρωση που τόσο χρειαζόμαστε: 
  • Κλείστε τα μάτια σας και προσπαθείστε να αποβάλλετε την ένταση από το σώμα: χαλαρώστε το λαιμό, τους ώμους, την πλάτη. Παρατηρείστε πού πάει το μυαλό σας: σκέφτεστε ευχάριστες αναμνήσεις; σκέφτεστε δυσάρεστες εμπειρίες; επικεντρωθείτε στο εδώ και τώρα και προσπαθείστε να παρατηρήσετε το σώμα σας, δηλαδή φανταστείτε ότι ένα κύμα ηρεμίας σας διαπερνά από το κεφάλι προς τα κάτω. Προσπαθείστε να το κάνετε εικόνα παίρνοντας ταυτόχρονα βαθείες αναπνοές. 
  • Ο εαυτός στο ρόλο του θεατή: "Ηρέμησε είναι απλώς μια ταινία" έχουμε πει κάποια στιγμή στον εαυτό μας βλέποντας μια ταινία. Όσο έντονα κι αν νιώσουμε, έχουμε πάντα την ικανότητα να αποτραβηχτούμε συναισθηματικά και να μην μπούμε στο πετσί του ρόλου του άλλου. Στη ζωή, εμείς είμαστε οι σκηνοθέτες και οι σεναριογράφοι και παίζουμε στο μυαλό μας με κάθε λεπτομέρεια τα σενάρια που φτιάξαμε: τί θα πούμε σε κάποιον, τί θα απαντήσει, πώς θα νιώσουμε, πώς θα απαντήσουμε κ.ο.κ. Φυσικά όλα αυτά τα σενάρια δεν έχουν happy end, είναι υπερβολικά και εμφανίζονται στο νου αυτόματα. Έτσι, πολλές φορές μας πιάνει ταχυπαλμία, το στομάχι μας σφίγγει και η διάθεση μας πέφτει..(επειδή στο μυαλό μας παίζει ένα σενάριο αποτυχίας ή ρεζιλέματος). Ο διαλογισμός βοηθά το άτομο να εξετάσει ποιές σκέψεις του βασίζονται στην πραγματικότητα και ποιές είναι υπερβολικές με αποτέλεσμα να πυροδοτούν το φόβο. 
  • Η παρέλαση των σκέψεων: Όταν το άτομο βρίσκεται σε κατάσταση έντονου στρες και άγχους είναι πολύ σημαντικό να προσπαθήσει να γίνει παρατηρητής των αρνητικών σκέψεών του. Για όσους γνωρίζουν αγγλικά το "I" γίνεται "Eye"). Παρατηρώντας τις σκέψεις μας και βγαίνοντας έξω από αυτόν τον κικεώνα που έχουμε κατασκευάσει, το άτομο "βλέπει" τις  αρνητικές σκέψεις του να παρελαύνουν και σταδιακά να απομακρύνονται ενώ αυτό βρίσκεται στη θέση του παρατηρητή. 
  • Στοπ και αναπνοή: Ένα γρήγορο τρικ για να σταματήσει κανείς τον φαύλο κύκλο των αρνητικών σκέψεων είναι ξαφνικά και δυνατά να πεί "Στοπ" και να πάρει μερικές βαθειές αναπνοές. 
      Σύμφωνα με τον Benson (1992) υπάρχουν ορισμένοι γενικοί κανόνες οι οποίοι βοηθούν να πετύχει η χαλάρωση:
  1. Πότε; συνήθως μια καλή ώρα για τους περισσότερους ανθρώπους είναι μόλις σηκωθούν από το κρεβάτι το πρωί, ώστε να ξεκινήσει θετικά η μέρα τους. Ακόμη και 5 λεπτά πριν σηκωθείτε από το κρεβάτι, το ιδανικό είναι να ενσωματώσετε τον διαλογισμό στην καθημερινή σας ρουτίνα όπως το βούρτσισμα των δοντιών.
  2. Πού; σε ένα ήσυχο μέρος όπου ξέρετε ότι δεν θα σας ενοχλήσει κανείς.
  3. Για πόση ώρα; ιδανικά  10-20 λεπτά είναι καλός χρόνος, αλλά και τα 5 λεπτά όταν μόνο αυτά υπάρχουν είναι καλύτερα από το τίποτα.
Επίσης, για τη συγκέντρωση μας μπορούμε να χρησιμοποιούμε και κάποιες λέξεις κλειδιά. Γενικές λέξεις-κλειδιά είναι: ηρεμία, ριλάξ, αγάπη, άγχος-έξω, ηρεμία-μέσα, θάλασσα...Τέλος, βασική προυπόθεση είναι η αποδοχή του εαυτού μας. Δεν είναι διαγωνισμός η χαλάρωση, δεν υπάρχει καλύτερος και χειρότερος "μαθητής". Προσπαθείστε, λοιπόν, να αποδεχτείτε τους ρυθμούς σας και μην κατακρίνετε τον εαυτό σας όταν δεν τα καταφέρνει γιατί το να μην μπορείς να συγκεντρωθείς στην αρχή είναι απόλυτα φυσιολογικό και αναμενώμενο...
Ας αρχίσουμε λοιπόν!